باران شدیدی می بارید. فرصت کمی داشتم . آقای " پسر " جلوی مدرسه منتظرم بود . در نزدیک ترین محل پارک کردم و تا  " شهر " دویدم . حتی الامکان از زیر شیروانی ها . یک راست رفتم طبقه ی دوم . جلوی قفسه ی کتاب ها که ایستادم آب از سر و گوشم می چکید . نفس که چاق کردم بین همه ی کتاب ها رنگ فیروزه ای و عنوان قرمز اش توجه ام را جلب کرد . با دیدن نام " یوسا " کنار عنوان " ماهی در آب " به قول خودمان شیرجه رفتم روی کتاب . انگار می ترسیدم مثل ماهی در آب از کف ام در برود و فرار کند . کتاب را سریع ورق زدم و از این که یک مجموعه داستان از یوسا گیر آورده ام قند توی دلم آب شد. با کام شیرین رفتم سراغ یک نویسنده ی روس که اولین بار بود کتابی از او می دیدم . سرگئی دولاتوف . " چمدان " هم مجموعه داستان بود . شکار خوبی کرده بودم . وقت داشت به سرعت می گذشت . حسابم را پرداخت کردم و سریع زدم بیرون . آقای " پسر " یک ربع معطل شده بود. طفلکی عادت دارد به دیر کردن ها ... روز بعد که " ماهی در آب " را شروع کردم تازه به اشتباه پی بردم . ماهی در آب خاطرات یوسا از دوران زندگی اش بود . این دومین زندگی نامه بود که طی این روز ها می خواندم . آن قبلی مقدمه ای صد صفحه ای از احمد گلشیری برای کتاب مجموعه داستان های کوتاه ارنست همینگوی بود که چیزی کم از یک فیلم سینمایی نداشت و از خواندن حوادث و ماجراجویی های همینگوی لذت بردم هرچند زندگی این نویسنده ی بزرگ پایان خوبی نداشت. اما این کتاب هم شروع داستانی و زیبایی داشت  ـ البته از یوسا غیر از این انتظار نمی رود ـ که مجذوبم کرد:  « مادرم بازویم را گرفت و مرا از در سرویس ساختمان فرمانداری به خیابان برد . به سمت خاکریز اگیگرن به راه افتادیم . آخرین روزهای 1946، یا نخستین روزهای 1947 بود،اما امتحانات مدرسه ی سالسیان خاتمه یافته بود . من کلاس پنجم را به پایان رسانده بودم و در پیورا تابستان با نور سفید و گرمای خفه کننده اش از راه می رسید . » در ادامه گریزهای او به مسائل سیاسی و اجتماعی کشورش کتاب را جذاب تر کرده بود : « یکی از زیانبارترین افسانه های عصر ما این است که کشورهای فقیر به خاطر توطئه ی کشورهای ثروتمند در این وضع به سر می برند و کشورهای مزبور همه چیز را طوری سامان می دهند که کشورهای فقیر توسعه نیافته باقی بمانند تا استثمارشان کنند .»   از دیگر مسائلی که برای من سخت و آزار دهنده بود رابطه ی یوسا با پدرش بود . رابطه ای که موجب دوری و فرار او از برقراری ارتباط با پدرش می شد و گفتنی های بسیار که امیدوارم با خواندن این کتاب شما هم با فراز و نشیب های زندگی این نویسنده بزرگ آشنا شوید . ... + " ماهی در آب " ماریو بارگاس یوسا، خجسته کیهان، نشر ثالث،چاپ اول 1393 + " چمدان" سرگئی دولاتوف ، کیهان بهمنی، نشر ثالث،چاپ اول 1392